Petua Untuk Sembuhkan Ulser Mulut

Pernah kena tak ulser mulut atau orang-orang kampung panggil sebagai mata ikan??? Oucchhh!!! Sakit kan. Sampai nak makan, nak bercakap pun tak ley kan... Memang seriau dan sedikit merana laa lau kena. Shima sendiri pun tak tau apa sebenarnya punca berlakunya ulser mulut. Kekurangan protein, mungkin... Atau mungkin akibat daripada jangkitan kuman mahupun cara pemakanan kita yang salah...  Mungkin jugak boleh terjadi kesan daripada tergigit lidah...Waallahualam... Nanti lau korang rajin, search sendiri la yea... ^_^


Petua yang selalu kita dengar daripada oang-orang tua mahupun sesiapa sahaja untuk reda kan dan sembuhkan ulser mulut nea mesti guna garam kan... Samaada berkumur dengan air garam ataupun sekadar letak cuma secubit garam pada tempat yang berkenaan... Cara begini mungkin sedikit menyakitkan dan pedih-pedih sikit jerlaa...Alaaa.... Tak sakit sangat pun. Lau sakit pun, cuma sebentar jer...

Lau Shima bagi petua ini selain daripada gunakan  garam tuk sembuhkan ulser mulut, mesti ada yang rasa pelik kan. Bila kawan-kawan shima tanya camner nak hilangkan sakit ulser mulut, shima cakap pakai gula. Mesti ada yang terkejut. Alaaa... Pakai gula yang selalu kita gunakan dalam minuman tue. Gula kasar... Shima selalu amalkan petua nea... Memang mujarab. Tapi eden sendiri dah lupa sape yang bagi petua nea.. Mungkin daripada idea olahan sendiri... Hehehehehe... Bangga jap...

Ambik secubit gula dan letak kat tempat ulser mulut tue.. Biarkan gula tue cair sendiri kat ulser tue. Tapi korang jangan pulak gi hisap air gula tue pulak...Biarkan dulu buat sementara waktu tapi janganlah sampai meleleh air liur tue pulak keluar. Guna petua nea tak adalah sepedih gunakan garam. Hanya dalam sehari jer pedih ulser korang hilang dan cuma amik masa dua atau tiga empat hari untuk betul-betul sembuh.. Tak caye??? Hehehehe... Cuba dulu baru tau,k... Selamat mencuba...

6 comments :

Kama Hus said...

betoi ni??? nk try ni.xtahan sgt da sakit.smpai mulut pun bonggak smcm je.

aneyzhalwani.blogspot said...

ape tajuk lagu yg ade dkt blog awk ye

lailee said...

Gula pon oke ek? Sye penah guna garam sblm ni tpi jadi semakin teruk..serik dah

Tpi sye ade petua yg berkesan sesgt..sejak guna petua ni lebih kurang 5thn lalu, sye dh jarang kna ulser..dlm sethn tu paling byk pn sekali dua..klu dulu,sebln tu msti kena punyelah..wajib

koyakkan sedikit asam keping n basuh. then tekapkan kt ulser tu selama lebih kurang 5-10 minit..mmg pedih tpi ia akan beransur2 hilang pedihnye..then,tros tak sakit dah n teros sembuh! cubalah

c-ma said...

@Kama Hus shima selalu guna tips nea bila kena ulser. alhamdullilah, menjadi =)

c-ma said...

@lailee thnks for sharing info. blh guna jugak tips nea =)

c-ma said...

@aneyzhalwani.blogspot by letto, menyambut janji =)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...